War Horse – Michael Morpurgo – illustraties van Tom Clohosy Cole – Recensie

Het verhaal achter War Horse

War Horse is een indrukwekkend verhaal over het paard Joey en de jongen Albert. Ze waren al jaren onafscheidelijk op de boerderij van de familie in de groene heuvels van Devon, in Engeland. Ze moesten wel hard werken op de boerderij, maar daarnaast genoten ze van hun fijne leven samen. Tot die ene dag. De Duitsers waren België binnengevallen, het begin van de Eerste Wereldoorlog. Maar dat was ver weg van hun, dus dachten ze geen last van deze oorlog te hebben. Niets was minder waar…Als het Engelse leger paarden nodig heeft, duurt het niet lang voordat Joey geconfisqueerd wordt. Albert is ontroostbaar en wil zijn paard achterna. Hij is ervan overtuigd dat hij Joey weer terug zal vinden…

De roman War Horse, geschreven door Michael Morpurgo, is in 1982 voor het eerst verschenen. Daarna is het in verschillende edities verschenen. Het boek is verfilmd en ook als musical en toneelstuk uitgebracht. Nu heeft meesterverteller Morpugo zijn bestseller bewerkt tot dit mooie onvergetelijke prentenboek. Het aangrijpende verhaal wordt in dit prentenboek bijgestaan met prachtige, bijpassende illustraties.

Als Joey meegenomen is door soldaten, omdat ze sterke paarden nodig hebben is Albert niet alleen ontroostbaar, maar ook boos op zijn ouders. Zij hebben het paard aan het leger verkocht. Voor Albert is er maar één ding mogelijk, hij gaat Joey achterna en meldt zich aan bij het leger, ook al is hij eigenlijk te jong hiervoor. Maar ze hebben alle soldaten nodig die ze kunnen krijgen en vanaf die dag zit Albert in het leger met als doel Joey terugvinden.

Het is een prachtig geschreven verhaal en alleen het verhaal op zich legt beslag op de emoties. De gevoelens die naar bovenkomen tijdens het lezen van War Horse, worden versterkt door de illustraties. Naast dat het verdrietige situaties zijn, is het ook spannend. Want zou het Albert lukken zijn paard terug te vinden? Of zorgt de oorlog voor nog meer verdriet bij Albert?

War Horse is een verhaal over de Eerste Wereldoorlog, over paarden en over vriendschap. Een boek met historische fictie voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar. Naast het mooie verhaal dat de kinderen lezen, krijgen ze tegelijkertijd een stukje geschiedenisles. Het laat een duidelijk beeld zien van wat oorlog inhoudt, wat het met mens en dier doet, de angst, ontbering en gelatenheid. Daartegenover is er veel moed, hoop en menselijkheid. Niet alleen kinderen kunnen genieten van dit prachtige boek, ook een volwassene zal dit boek kunnen waarderen. Dit is zo’n boek dat iedereen in gewoon de kast moet hebben staan. Al is het dan niet voor nu, dan voor later als de kinderen en/of kleinkinderen groot genoeg zijn.

Het perfecte (boek)cadeau voor onder de kerstboom…

5*****

De auteur

Michael Morpurgo is een van de bekendste Britse kinderboekenschrijvers. Met zijn boeken heeft hij al verschillende keren de Children’s Book Award in de wacht gesleept. Lezers omschrijven zijn verhalen als ontroerend, grappig en avontuurlijk.

De illustrator

Tom Clohosy Cole is een Brits illustrator. Hij maakt illustraties voor boeken, maar ook voor onder andere The New York Times, The Guardian, The Sunday Times en Honda.

Titel: War Horse | Auteur: Michael Morpurgo