Waterval – Annemarie Snels – recensie

Annemarie Snels studeerde aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg. Snels werkt als tekstschrijver en communicatiemedewerker bij een communicatieadviesbureau. Naast het schrijven, zingt ze bij een popkoor en leest ze graag thrillers en waargebeurde verhalen. Waterval is haar thrillerdebuut.

Anouck, een Nederlandse toneelspeelster, heeft in het verleden een tijdje een relatie gehad met Uwe, maar plots was hij verdwenen. Anouck kan hem maar niet vergeten en weet hem te vinden. Hij is nu getrouwd met Tanya en ze wonen samen met hun kinderen Feline en Daniel in Zwitserland. Anouck kan maar aan één ding denken, ze wil Uwe voor zich terugwinnen. Ze vertrekt naar Zwitserland en gaat als au pair voor Uwe en Tanya werken. Met als doel haar rivale Tanya zo snel mogelijk weg te werken. En dat lijkt voorspoedig te gaan verlopen totdat ze ontvoerd wordt. Wie is degene die haar tegenwerkt en waarom?

De cover van Waterval laat het gezicht van een vrouw zien, en het lijkt erop dat de vrouw in het water ligt. Dit en de titel krijgt later in het verhaal een verklaring en blijkt dan ook goed te passen bij het verhaal. Zelf vind ik de cover wat te veel glimmen, maar dit zal andere lezers misschien juist wel weer aanspreken.

Er is niets wat haar houvast biedt. Ze zweeft in het luchtledige. Even hoort of ziet ze helemaal niets. Dan opent ze haar ogen. Het denderende water en de rotsblokken komen met een onvoorstelbare snelheid op haar af.

Ondanks dat de achterflap al het een en ander lijkt weg te geven, is er al gelijk een zinderende spanning aanwezig. Juist omdat bekend is dat Anouck haar rivale wil laten verdwijnen, is er de prangende vraag hoe ze dit gaat doen. Het gegeven dat ze Tanya wat aan gaat doen is voorspelbaar, maar omdat we nog niet weten hoe is deze voorspelbaarheid niet hinderlijk. Wel is er in de eerste hoofdstukken sprake van een klein stukje ongeloofwaardigheid, wat extra vragen oproept. Met het tempo zit het meteen goed en als lezer wordt je in dit tempo meegevoerd. Het eerste gedeelte is Anouck het meeste aan het woord, al wordt er al vrij snel een andere verhaallijn toegevoegd waarbij een personage wordt geïntroduceerd. Een personage waarvan lang onduidelijk blijft wat zijn rol is in dit geheel.

Ze moet weg. Rennen! Overgeven! Maar het lukt niet. Haar spieren ontspannen en haar hart klopt langzamer en langzamer.

Waterval heeft best heftige ontwikkelingen maar soms zijn er wel wat toevalligheden en zal een doorgewinterde thrillerlezer het een en ander kunnen doorzien. Wel is duidelijk dat Anouck nergens voor terugdeinst en vastbesloten is. Een vrouw die erg ver gaat om haar geliefde voor zich te winnen. Beetje bij beetje komen we erachter dat Anouck zich niet zonder reden zo profileert, dit personage krijgt dan ook een goede diepgang mee. Voelt het geheel dan toch op een gegeven moment als voorspelbaar aan, dan is er plots die onverwachte perspectiefwisseling met daaraan samenhangend een plottwist. Daarna volgen meerdere wendingen elkaar op, plotwendingen met heftige situaties, soms zelfs behoorlijk aangrijpend. Vanaf die perspectiefwisseling staat ineens alles in een heel ander daglicht en bleef de spanning eerder op een vaste hoogte, dit drijft de spanning ver op. Dat ook de auteur, net als een aantal van de personages, nergens voor terugdeinst, komt overtuigend terug in de personages en het verhaal. Voor deze thriller moet men wel vast op de benen staan, en er goed van doordrongen zijn dat dit fictie is, anders kan het wel eens moeilijk zijn bepaalde beelden weer van het netvlies te krijgen. Vooral met de perspectiefwisseling heeft de auteur mij verrast en heeft ze zich gelijk van haar goede kant laten zien.

Waterval is een filmisch en met lef geschreven thrillerdebuut en laat veel potentie zien.

4****

Met dank aan Kabook uitgevers voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl