Weet je nog? – Nora Roberts en J.D. Robb – Recensie

Door haar naam te veranderen en een nieuw leven te beginnen hoopte Laine Tavish haar verleden achter zich te kunnen laten. Ze heeft een antiekhandel in een klein dorpje en leeft een rustig leven. Het gaat ook een hele tijd goed totdat een man haar winkel binnenkomt met een cryptische waarschuwing. Als de man daarna vlak voor haar winkel wordt doodgereden herkent zij hem, het is een van de oude maten van haar vader. Haar criminele vader… Het blijkt dat er nog ergens een fortuin moet liggen en dat zij het volgende doelwit is. Iemand wil heel graag dit fortuin in handen zien te krijgen. Laine gaat op zoek met hulp van de zeer aantrekkelijke detective Max. Het vinden van dit verborgen fortuin zal niet alleen Laines toekomst veranderen maar ook die van de volgende generaties – zoals die van rechercheur Eve Dallas.

Weet je nog? bestaat uit twee delen die zich ieder afspelen in een andere tijd. Het eerste gedeelte is Laine het hoofdpersonage en haar leven wordt volledig overhoop gehaald. Degene die achter het verborgen fortuin zit heeft er alles voor over om dit te pakken te krijgen. Detective Max wil ook dit fortuin vinden maar om andere redenen, hij werkt in opdracht van een verzekeringsmaatschappij. Samen met Laine gaat hij op zoek waarbij ze in diverse gevaarlijke situaties terechtkomen. Tegelijkertijd bloeit ook de liefde tussen Laine en Max op en kunnen we genieten van veel romantische scènes in dit boek. Deel twee speelt zich bijna een halve eeuw later af, in 2059 en dan komt Eve Dallas in beeld. In deel een was niet alles afgerond en het is aan Eve om voorgoed het verhaal rond te maken. Ook in dit deel een zoektocht naar een verborgen fortuin, en ook in dit deel wordt de spanning gemixt met veel romantiek en sensualiteit. Dit alles met toevoeging van een flinke dosis humor. De partner van Eve, Peabody, zorgt regelmatig voor een hilarische situaties. Ondanks dat er veel vergevorderde technieken worden besproken krijg je net niet het gevoel science fiction te lezen. Jammer was dat de auteur mijn aandacht niet voortdurend kon behouden, vooral in het tweede gedeelte was er sprake van enige langdradigheid.

Weet je nog? is het eerste boek van deze auteur dat ik gelezen heb. De schrijfstijl is prettig en de uitwerking laat zien dat de kneepjes van het vak beheerst worden. Door de spanning met veel romantiek te mixen is dit een ideaal boek om te lezen als je even bij moet komen van het lezen van een ontzettend gruwelijke thriller en je toch iets spannends wil lezen. Weet je nog? laat alles bezinken en laat je als lezer gewoon lekker genieten van een romantisch spannend verhaal.

3½***

Titel: Weet je nog?|Auteur: Nora Roberts en J.D. Robb
Uitgever: Boekerij|ISBN: 9789022580844 |Blz: 496