Winterberg – Kiki van Dijk – recensie

In 2014 begon de auteur te schrijven onder de naam Kiki van Dijk.  De auteur is in Utrecht geboren en heeft na haar Leidse studie op verschillende plekken in de wereld gewoond. Haar thrillers spelen zich af op bekende vakantiebestemmingen.

Roos heeft een drukke tijd achter de rug en is wel toe aan even wat rust. Ze nodigt haar twee beste vriendinnen uit voor een weekendje skiën in Winterberg. Als kind kwam Roos regelmatig in Winterberg en verbleef dan in Hotel Bremberg. Nu boekt ze ook dit hotel en eenmaal aangekomen blijkt er niets te zijn veranderd. Het weekend kan niet meer stuk zeker niet als sportjournalist Frank zich aan hun gezelschap toevoegt.

Maar de eerste nacht breekt er een hevige sneeuwstorm uit en niemand mag het hotel verlaten. De volgende ochtend blijkt Roos spoorloos te zijn verdwenen. De plaatselijke politie denkt aan een ongeluk maar Frank heeft zo zijn twijfels. Is Roos inderdaad verongelukt en ligt haar lichaam onder een dik pak sneeuw of is er wat anders aan de hand?

De lichtstraal van haar mobiel bewoog onrustig tussen de struiken door en bloedspetters verschenen in beeld. Haar keel vernauwde.

Als voorproefje begint Winterberg met een proloog die een ijzingwekkende spanning doet beloven. Het verhaal wordt afwisselend verteld door Roos en Frank, vanuit de derde persoon. Roos heeft onlangs een rigoureuze beslissing genomen en ook nu in Winterberg is er nog iets dat haar flink bezig houdt. Maar hier hoopt ze even alles te kunnen vergeten en rust te nemen. Gewoon gezellig met haar vriendinnen genieten. Maar als Roos plots verdwijnt en het er op lijkt dat ze verongelukt is, krijgt het verhaal een andere wending.

De boeken van Kiki van Dijk staan bekend om de eenvoud en toegankelijkheid. Gewoon een lekker spannend boek dat een ervaren lezer in een avond uit kan hebben. Zelf vind ik het prettige thrillers waarbij men fijn kan ontspannen. Niet te ingewikkeld, en ook weer niet al te gruwelijk spannend. Maar met Winterberg zet Kiki van Dijk zichzelf toch net weer wat anders op de kaart. De uiteenlopende thema’s in Winterberg maken het een veelzijdig verhaal. Niet alleen spannend maar ook mysterieus. En al vanuit de proloog doet de auteur flink haar best om de lezer op het verkeerde been te zetten.

Het was niet te bevatten dat hier door een paar jonge militairen honderden gevluchte mensen binnen een paar seconden van hun toekomst waren beroofd.

Winterberg is tot nu toe het spannendste boek dat Kiki van Dijk heeft geschreven. Niet alleen het verhaal zelf heeft veel geheimzinnigheid, ook rond een aantal personages zijn er genoeg vraagtekens. Deze keer zijn er een paar wel erg moeilijk te doorgronden waardoor de lezer voor meerdere verrassingen komt te staan. En dan die mooie plotwending… Ik ben aangenaam verrast door deze thriller waarvan de spanningsboog en veelzijdigheid ver boven de verwachting ligt.

4½****

Met dank aan Xander uitgevers voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Winterberg| Auteur: Kiki van Dijk