Ik zie je – Matthijs Kleyn – Recensie

Ik zie je-framed

Matthijs Kleyn (Leiden, 1979) is schrijver en televisiemaker. In 2011 verscheen zijn debuutroman Vita. Deze werd meteen een bestseller. Nu, vijf jaar later, is zijn tweede roman verschenen: Ik zie je. Dit najaar komt Matthijs met zijn non-fictieboek Cesar, waarin hij het eerste levensjaar van zijn zoontje beschrijft.

Fender is een nostalgische jongen die zijn eigen videotheek runt. De videotheek is op sterven na dood, de videoverhuur heeft zijn langste tijd gehad. Zijn vriendin heeft hem verlaten en Fender leeft alleen nog voor films. Totdat hij Lisa tegenkomt. Een prachtige, onweerstaanbare vrouw maar ongrijpbaar. Fender leeft rustig en bedaard terwijl zij een stormachtig leven leidt. Fender heeft een obsessie voor Elvis, hij is ervan overtuigd dat hij nog leeft. Lisa wil alles uit het leven halen en doet dat met vrienden, muziek en drugs. Twee tegenpolen die elkaar aantrekken maar ook weer afstoten.

Ik zie je beschrijft het leven van Fender. Verteld vanuit de eerste persoon leren we een jonge man kennen die op zoek is naar geluk. Als hij Lisa ontmoet is dit het begin van een onevenwichtige relatie. Maar zo ziet hij het niet, ook Lisa wordt een obsessie voor hem.

Als je het boek eenmaal gelezen hebt is het gehele verhaal te doorgronden. Maar voordat ik zover was…Vanaf het begin had ik moeite met het verhaal te blijven volgen, er gebeurde te weinig interessante dingen die mijn aandacht vast konden houden. Heb het boek ook regelmatig even weggelegd. Eigenlijk is het eerst gewoon een verhaal over twee mensen die elkaar leren kennen en een relatie aangaan. Een moeizame relatie, dat wel. Fender is de brave jongen, terwijl Lisa een behoorlijk vrij leven leidt. Soms is het een beetje grof, vooral een aantal passages over seks. Een rode draad in het boek is Elvis en het drugsgebruik van Lisa. Drugsgebruik dat volgens Lisa en een aantal vrienden van Fender de normaalste zaak van de wereld is.

Toch , als je Ik zie je anders benaderd en goed tot je door laat dringen is het een verhaal over een jonge man die gewoon een overzichtelijk leven wil. Een fijne relatie, met een vrouw die moeite voor hem doet. Een vrouw die ook voor zichzelf blijft zoeken naar het ultieme geluk. Maar Lisa is alleen maar aan het vluchten voor het leven en Fender probeert het alleen maar goed te doen. Hij hoopt Lisa zover te krijgen te stoppen met de drugs en dat ze meer rust in haar leven krijgt. Hij wil haar die rust geven, maar Lisa loopt ervoor weg.

Ik zie je is een roman waar ik toch wat meer van verwacht had. De verteltrant sprak mij niet zo aan waardoor het verhaal moeilijk vat om mij kon krijgen. Deze roman bestaat uit drie delen maar pas aan het einde van het derde deel wist de auteur mij te verrassen. Het einde maakt ook veel duidelijk en vanaf dat moment ging ik iets anders tegen het verhaal aankijken. Naderhand blijkt er meer diepgang in het geheel te zitten dan dat het in eerste instantie lijkt.

3 ster

Met dank aan uitgeverij Meulenhoff voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

Titel: Ik zie je|Auteur: Matthijs Kleyn