Zinneling – Clemens van Brunschot – Recensie

Cover_voorzijde-framed

Clemens van Brunschot woont in Eindhoven en heeft als onderzoeker gewerkt in de sectoren gezondheidszorg, machine-industrie, verlichting, hartkleppen, openbaar vervoer en het bankwezen. Clemens debuteerde in 2012 bij Zilverspoor met Uit de duisternis neergedaald, in oktober 2013 verscheen van de psychologische thriller Een vloek uit Kyrgyzstan, en in april 2014 Wie noemde haar zwak met zelfoverwinning als thema.

In zijn vierde boek wilde Clemens een thema uitdiepen dat ook in zijn eerste drie boeken te vinden is: onze werkelijkheid hangt af van de menselijke zintuigen.  De eerste versie van Zinneling was klaar in februari 2014, twee jaar voor publicatie. Tussen deze twee momenten zat zo veel tijd omdat Clemens intussen ideeën kreeg voor een heel ander vierde boek, waarvan het schrijven vervolgens langer duurde dan gedacht. Daarom nu toch eerst zijn boek Zinneling.

Een schijnbaar normale gebeurtenis, een geboorte, zal levens van mensen overhoop halen. Nieuwe kansen voor de mensheid, confrontaties van mensen met hun schaduwzijde. Niet huisarts Amand Hulands was die ene wetende persoon. Ook niet die man die zoals gewoonlijk achter de balie zat. De enige persoon die wel op de hoogte was bevond zich 6 meter hoger in het verzorgingshuis De Beukenhorst in Waalwijk.

Florian wordt geboren met een hersenafwijking die ervoor zorgt dat zijn zintuigen extra gevoelig zijn. Zijn fontanel biedt een opening voor telepathie en waarneming buiten de zintuigen om. Als blijkt dat er nog een kind geboren is met deze gaven, worden de kinderen een interessant object voor de wetenschap. Een geheime organisatie denkt zelfs deze gaven te kunnen gebruiken voor een missie in Irak. Amanda Hulands wil Florian beschermen maar zal hiervoor veel offers moeten brengen.

Ze hield een hand tegen Florians gesloten oogleden en bewoog die vervolgens, op een paar centimeter afstand van de huid. Het was inderdaad alsof het snoetje haar beweging volgde. Naar links, naar rechts, naar boven en onder. Misschien kwam het door de warmte van haar hand. Ze probeerde het daarom ook op zo’n twintig centimeter afstand. Met hetzelfde resultaat. Amanda merkte dat ze even geen adem gehaald had.’

De auteur, Clemens van Brunschot, noemt Zinneling een eigenwijze thriller. Een combinatie van diverse genres, thriller, science fiction, filosofie, en een verband met Irak en IS. En inderdaad kan ik niet anders dan beamen dat dit een eigenwijze thriller is. Een verhaal met veel fantasie geschreven, maar naast de vele fictie worden er ook stukken werkelijkheid in verweven.

Door middel van wisselend perspectief wordt hier een verhaal verteld wat af en toe een beetje absurd overkomt en soms de verbeelding te boven gaat. Maar toch, gezien de vergevorderde wetenschap van tegenwoordig, is het toch wel mogelijk om er enige voorstelling van te maken. Een eigenzinnig, apart verhaal, dat was na het lezen de eerste gedachte die bij mij opkwam.

Een verhaal dat je uit wilt lezen, al vind je het soms wat vergezocht. De diverse personages die het verhaal vertellen hebben allemaal hun eigen karaktertrekjes. Sympathieke eigenschappen maar ook minder sympathieke eigenschappen. Menselijke eigenschappen, goed en slecht. Wat duidelijk naar voren komt in Zinneling is dat mensen heel ver kunnen gaan om hun uiteindelijke doel te bereiken. Soms ook wel begrijpelijk als je beseft dat er heel verhaal achter steekt en dat er in een aantal gevallen sprake is van dwang en geen keuze te hebben.

Er zijn geen overlevenden, zeker niet nadat er – onder dekking van de pantservoertuigen – na anderhalve minuut een handgranaat vlak voor de vlammenzee is geworpen om het vuur verder naar binnen te blazen. Het gegil ging door merg en been.’

Zinneling heeft een goede spanning in zich en de auteur wist mij voldoende nieuwsgierig te houden. Toch had ik af en toe wat moeite om het verhaal goed te blijven volgen, de lijntjes verliepen niet altijd even soepel. Misschien het gevolg van het combineren van de diverse genres. Maar aan de andere kant is juist dit combineren de kracht van het verhaal.  Een thriller waarbij de auteur zijn fantasie de vrije loop heeft gegeven maar daarnaast ook de werkelijkheid in acht heeft genomen, met een afsluiting waar je even stil van wordt. Eigenwijs? Dat niet alleen, Zinneling is eveneens opvallend en origineel.

3 ster

Met dank aan Clemens van Brunschot voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Titel: Zinneling |Auteur: Clemens van Brunschot