Zwart water – Dee Henderson – Recensie

Dee Henderson brak door met haar serie over de familie O’Malley. In totaal heeft ze al meer dan vijftien romans en thrillers op haar naam staan en is ze zowel in de Verenigde Staten als in Nederland een van de bestverkochte auteurs van christelijke spannende romans. Ze weet als geen ander mysterie, romantiek en familiedrama met elkaar te verweven. Zwart water is het eerste deel van een nieuwe serie over Evie Blackwell.

Rechercheur Evie Blackwell wordt gevraagd, voor een speciaal op te richten taskforce, een aantal vermissingszaken te gaan bekijken. Zaken die vijf tot vijftien jaar oud zijn. Om te beginnen met twee zaken in Carin County: een vermist gezin en een vermist zesjarig meisje. Haar vriendin Ann zal haar hierbij helpen, daar Ann de plaatselijke bevoking goed kent.

Samen met de plaatselijke sheriff Gabriel Thane stort Evie zich op de zaken. Zoekende in het oude bewijsmateriaal ontdekt Evie nog wat anders, dat een spoor lijkt op te leveren naar een derde cold case zaak. De zaken blijken gecompliceerder te zijn dan verwacht, vooral als blijkt dat Sheriff Thane en zijn familie meer lijken te weten. Voor Evie is het allerbelangrijkste de onderste steen boven water te halen maar zal haar dit ook gaan lukken?

Zwart water start met een overdaad aan personages wat het niet makkelijk maakt om gelijk goed in het verhaal te komen. Het is van belang om een goed overzicht te krijgen, maar als dit er eenmaal is en de kennismaking met de personages heeft plaatsgevonden, kan er aangevangen worden met het verhaal an sich. De lange hoofdstukken zijn onderverdeeld in stukken waarbij elk personage aan het woord komt. Welk personage op het moment aan bod is staat duidelijk aangegeven. Naast de zaken die opgelost moeten worden, wordt er een helder beeld geschetst van de personages. Er wordt gebruikt gemaakt van veel dialogen die ervoor zorgen dat de karakters een mooie diepgang meekrijgen.

De zaken waar Evie zich mee bezighoudt zijn als het ware grote puzzels waarvan nog vele puzzelstukjes missen of niet op de goede plek liggen. Ze krijgt hier veel hulp bij van de anderen, vooral Gabriel is een grote steun voor haar. Zwart water is geen thriller waar een intense spanning in waart, de spanning wordt gehaald uit het wel of niet oplossen van de zaken. Worden alle puzzelstukjes gevonden en kunnen er dingen afgesloten worden? Voor enkele personages betekenen deze zaken een terugblik in het verleden waarmee de nodige emoties loskomen. Er is veel warmte te voelen door de wijze waarop de personages met elkaar omgaan en hoe ze in het leven staan. Uitermate sympathieke karakters die te allen tijde voor elkaar klaarstaan en niet snel een oordeel vormen. Tijdens het lezen wordt er een band met de personages opgebouwd en veroveren ze allemaal een plekje in je hart.

Evie bijt zich in de oude, onopgeloste zaken vast en weet steeds weer iets te vinden waardoor de oplossing dichterbij lijkt te komen. Uitdagende zaken, en Henderson moedigt met haar boeiende verteltrant de lezer aan mee te denken. De onopgeloste zaken intrigeren evenals het wel en wee van de personages, waardoor er een mooie combinatie van spanning, mysterie, drama en romantiek is ontstaan. Zwart water is een spannende roman met sympathieke personages die niet zo snel vergeten zullen zijn.

Met dank aan Uitgeverij Kok voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Leesfragment

Titel: Zwart water|Auteur: Dee Henderson