Kapot – Carry Slee – Recensie – Blogbom

Na ruim tien jaar is er weer een boek van Carry Slee verschenen, speciaal voor de jeugd 12+. Andere bekende boeken van Carry Slee, voor deze doelgroep, zijn bijvoorbeeld Lover of loser, Afblijven, Radeloos en Kappen. Boeken die allemaal een actueel thema bevatten. Om de verschijning van Kapot groots te vieren is er onder andere een Blogbom georganiseerd. Meerdere bloggers, waaronder ik, publiceren vandaag de recensie van het boek. Ook zal er bij een aantal bloggers een winactie georganiseerd worden.

Meer informatie over het boek en over Carry Slee kun je hier vinden.

Kapot2

• Titel – Kapot
  • Auteur – Carry Slee
  • Uitgever – Overamstel Uitgevers
  • Aantal pagina’s – 272
  • ISBN –  9789048826575
  • Verschenen –  september 2015
  • Genre – Kind & Jeugd 12+

Kapot-framed

In Kapot volgen we de gebeurtenissen van Julia en haar broer Thijs. Julie en Thijs zijn als twee handen op één buik en samen spelen ze in een succesvolle band, Julia als zangeres. De andere bandleden zijn ook hun vrienden en de repetities met de band zijn altijd beregezellig. Ook de eerste verliefdheden komen om de hoek kijken. Maar als er bij Julia en Thijs thuis iets mis gaat is het afgelopen met hun zorgeloze leventje. Door drastische veranderingen begrijpen Julia en Thijs elkaar niet meer.

Door de omstandigheden thuis wordt het er voor Julia en Thijs niet makkelijker op. Ze komen voor moeilijke keuzes te staan, keuzes die een opgroeiende tiener niet zou hoeven te maken.
Als Emma, de beste vriendin van Julia verkering krijgt, betekent dit een verandering voor hun vriendschap. Emma is alleen nog maar bezig met haar vriendje en laat Julia behoorlijk in de steek. Dit hoor je vaker, zodra iemand verkering heeft worden vriendschappen zomaar opzij gezet. Ook Thijs, de broer van Julia, gaat meer zijn eigen weg, eigenlijk een beetje gedwongen door de huidige omstandigheden, terwijl ze voor die tijd bijna alles nog samen deden. Dit doet Julia veel verdriet en ze heeft het gevoel overal alleen voor te staan waardoor ze zich behoorlijk eenzaam voelt.
Wat in Kapot sterk naar boven komt is hoe beïnvloedbaar een tiener kan zijn. Ze zijn gevoelig voor de diverse argumenten en laten zich gemakkelijk manipuleren. In dit geval laten Julia en Thijs zich soms ongemerkt manipuleren door hun ouders.

‘Hoe hij reageerde, zo fel! Ze zei toch niks gemeens over Emma? Ja, ze voelde zich in de steek gelaten door haar beste vriendin. Is dat soms zo gek?’

In Kapot lees je de belevenissen van Julia en Thijs. Hun gedachten en gevoelens worden door Carry Slee perfect verwoordt en vanaf de eerste bladzijde heb ik sterk meegeleefd met Julia en Thijs. Hun gevoelens zijn goed voor te stellen en ik voelde helemaal met hun mee. In gedachten ben ik ook regelmatig boos geworden op haar ouders. Meerdere malen maken ze zich drukker om zichzelf en ze denken er niet bij na wat dit allemaal voor de kinderen zou kunnen betekenen.

Hij voelt zich als verlamd. Hij heeft geen zin om het gezellig te maken. Hij denkt maar aan Julia, aan die verdrietige blik in haar ogen. Heeft hij wel de juiste keuze gemaakt?

Op de achterflap staat dat Kapot een boek is om in één adem uit te lezen. Nou, dat klopt helemaal. Carry Slee weet met haar schrijfstijl en met een verhaal waarin de thematiek zo herkenbaar neer wordt gezet, de lezer van begin tot eind te boeien. Alles wordt in een heldere en duidelijke taal beschreven en er wordt gebruik gemaakt van niet te lange hoofdstukken. Ook geen ellenlange zinnen, zodat het verhaal makkelijk te volgen blijft. Een lekker vlot geschreven verhaal dat makkelijk weg leest en stoppen is geen optie. Of je nu wilt of niet, Kapot is een boek dat gewoon in één keer uitgelezen moet worden.

Met dank aan Overamstel Uitgevers voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar.

Kapot is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com

Wil jij dit boek ook graag lezen? Doe dan mee met de winactie.