Over vijf jaar – Rebecca Serle – Recensie

Rebecca Serle woont en werkt in New York en Los Angeles. Ze schrijft voor succesvolle televisieseries en heeft meerdere YA-romans geschreven. Over vijf jaar is haar grote doorbraak en werd gelijk wereldwijd een bestseller.

Dannie Kohan is advocate en ze gelooft in een leven via getallen. Ze heeft net een succesvol sollicitatiegesprek gehad. Dezelfde dag vraagt haar vriend haar ten huwelijk. Een mooie toekomst staat haar te wachten. Maar dan droomt ze ‘s nachts dat ze wakker wordt in een ander appartement, met een andere ring om haar vinger en naast haar een totaal andere man. Aan de wand tegenover het bed hangt een televisie met op het scherm in een kleine infobalk met tijd en datum: 15 december 2025. Vijf jaar later. Maar het is maar een droom en Dannie gaat verder met haar leven. Tot ze vierenhalf jaar later de nieuwe vriend van haar vriendin ontmoet. Dit is de man uit haar droom!

“Achtentwintig. De juiste leeftijd om je te verloven. Dertig. De juiste leeftijd om te trouwen. Ik heet Dannie Kohan. En ik geloof in een leven via getallen.”

De ondertitel ‘Een liefdesverhaal. Maar dan anders‘ maakt nieuwsgierig. Wat is er dan zo anders aan dit verhaal? Het boek start gewoon als een heerlijk feelgood verhaal. Met als hoofdpersonage Dannie, die gelooft in een leven via getallen. Elke ochtend, voordat ze haar ogen opendoet, telt ze tot vijfentwintig. Een meditatieve, kalmerende manier die het brein helpt geheugen, focus en aandacht te reguleren. Zesendertig, zoveel minuten heeft ze nodig om zich gereed te maken voor werk, drieënveertig als ze ook nog haar haar moet wassen. Achtentwintig. De juiste leeftijd om te verloven. Dertig. De juiste leeftijd om te trouwen. Nou, dit schetst al een beeld van dit personage. Een geordend persoontje, maar wat gebeurt er als de telling niet klopt? Zal dan die mooie toekomst uit elkaar spatten? Alleen de eerste bladzijden al maakt nieuwsgierig naar wat er staat te gebeuren. Zal haar droom helemaal werkelijkheid worden?

Over vijf jaar verhaalt vanuit het perspectief van Dannie, in de eerste persoon. Een personage waar gelijk sympathie voor wordt gevoeld, al duurt het even voordat we haar goed leren kennen. Haar vriend David blijft een beetje de onbekende, wat er in hem omgaat en waarom zij goed bij elkaar zouden passen wordt niet echt duidelijk. Het voelt meer van dat hij in haar telling past en dat is het. De band met haar vriendin voelt warmer en fragmenten uit het verleden blikken terug op hun vriendschap. Tot zover een feelgood waarbij de liefde bovenaan staat en iedereen gewoon gelukkig lijkt te zijn. Maar dan veranderen er langzaam dingen en het wordt allemaal wat meer serieus. Daarbij stipt Serle best heftige onderwerpen aan. Al weet ze alles zo te beschrijven dat het niet al te heftig aanvoelt. De humor die in het geheel wordt verweven laat vasthouden aan een onbezorgd gevoel. Maar toch … Het lezen van de achterflap laat een bepaald verhaal verwachten en als het plots een totaal andere kant opgaat is daar toch een soort van verwondering. Op veel dingen is te anticiperen, maar er zijn van die uitzonderingen.

Er zijn liefdesverhalen waar het alleen maar draait om romantiek en de enige vraag is ‘wanneer krijgen ze elkaar?’. Wil je een liefdesverhaal met meer ‘echte’ inhoud? Dan is Over vijf jaar een goede keuze. Een verhaal waar het niet alleen maar om de liefde draait …

4****

Met dank aan Uitgeverij Cargo voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Over vijf jaar |Auteur: Rebecca Serle