Bed & Breakfast – Jet van Vuuren – Recensie

• Auteur – Jet van Vuuren
  • Uitgever – Karakter
  • Aantal pagina’s – 304
  • ISBN –  9789045205687
  • Verschenen –  januari 2015
  • Genre – Literaire thriller

Myrthe erft een oude wijngaard in de Achterhoek. Ze weet eerst niet wat ermee moet, maar als haar contract als docent afloopt gaat ze toch met de wijngaard aan de slag. Ze verruilt het stadsleven voor het leven op het platteland. Haar moeder kent ze nauwelijks en ze heeft geen contact meer met haar. Totdat ze ziet dat haar moeder overleden is. Ze gaat onuitgenodigd naar de uitvaart en ontmoet daar halfzus Eva. Eva is een pur sang levensgenieter. Ze zoekt onderdak, en wordt warm onthaald door Myrthe. Dan doet Eva het voorstel om een bed and breakfast te starten in de wijngaard. Ze storten zich samen in het avontuur. Met alle gevolgen van dien…

Als haar vader overlijdt erft Myrthe zijn wijngaard in de Achterhoek. Haar moeder is al jaren buiten beeld. Myrthe laat de stad achter zich en gaat de wijngaard runnen. Als ze in de krant leest dat haar moeder is overleden besluit ze naar het afscheid te gaan en ontmoet daar haar halfzusje Eva. Als kort daarna haar halfzusje bij haar op bezoek komt zal dit het begin zijn vele veranderingen. Eva ligt in scheiding en wil een tijdje bij Myrthe verblijven. Eva is een enthousiaste, maar ook een wispelturige jonge vrouw, het tegenovergestelde van Myrthe. Eva haalt Myrthe over om een Bed & Breakfast te beginnen en Myrthe laat zich meeslepen met het enthousiasme van Eva. Maar is Eva wel volledig te vertrouwen en waar komt ineens al dat geld vandaan?

Hoe gelukkig kun je worden op een plek als deze? Waarom zou ik dat geluk niet met Eva delen?

Jet van Vuuren schrijft sinds 2011 thrillers voor Uitgeverij Karakter. Na het verschijnen van haar debuut Zomerdruk wordt Jet gevraagd een thrillerpocket voor het tijdschrift Margriet te schrijven. Dit is het begin van een lange reeks thrillers en een groeiend aantal lezers. Haar verhalen bevatten veel fantasie zonder dat het ongeloofwaardig wordt en haar werk wordt regelmatig vergeleken met de boeken van Suzanne Vermeer.

Er is geen weg meer terug,’ zei ze. ‘Wat bedoelde ze daarmee?

Bed & Breakfast is een fantastisch bedacht verhaal, verteld in een wisselend perspectief met gewone alledaagse mensen als hoofdpersonen. Personages waar ik me goed in kon verplaatsen, vooral in Myrthe. Myrthe is een personage dat mij aanspreekt. Rustig en erg op zichzelf, gaat het liefst iedere confrontatie uit de weg. Ze is een hardwerkende vrouw die met weinig tevreden is. Bij Eva had ik al meteen mijn twijfels of haar bedoelingen allemaal wel zo goed waren. Een vrouw met wisselende stemmingen waar ik niet veel vertrouwen in had.
Het verhaal is vlot leesbaar, meeslepend en bevat de benodigde spanning om de aandacht vast te blijven houden. Ondanks dat er regelmatig gewisseld wordt in de tijd blijft het geheel prima te volgen. En dan de plot. Die had een geweldige twist waardoor bleek dat ik finaal op het verkeerde been was gezet en de auteur wist me op allerlaatste moment nog eens extra te verrassen. Bed & Breakfast is gewoon een goed verhaal met sympathieke maar ook minder sympathieke personages, verrassende elementen en een fantastisch plot, kortom een aanrader.

Bed & Breakfast heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Bed & Breakfast is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of Bol.com.