Gezworen vrienden – Edward Hendriks – Recensie

• Uitgever –  De Fontein
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • Aantal pagina’s – 304
  • ISBN –  9789026136030
  • Verschenen – april 2014
  • Genre – literaire thriller

Edward Hendriks is in het dagelijks leven freelance copywriter. Toen hij in het voorjaar van 2009 in Napels was, kwamen de ideeën voor een boek bovendrijven. Het zou nog even duren, maar drie jaar later verscheen zijn eerste thriller. Zijn debuutthriller Bloedgeld, een op Napolitaanse leest geschoeide maffiathriller, verscheen in juni 2012. April 2014 is zijn tweede thriller, Gezworen vrienden, verschenen.

Het is 2013 als Sander, financieel bankdirecteur, een telefoontje krijgt. Dit telefoongesprek zal zijn hele leven overhoop gooien. Sander wordt geconfronteerd met een gebeurtenis uit het verleden. In 1988 is hij met scouting op zomerkamp, samen met drie andere vrienden. Tijdens dat zomerkamp sluiten ze met zijn vieren een bloedverbond en zweren elkaar eeuwige trouw. Maar dan is er dat gruwelijke ongeluk…

‘Het beeld wordt steeds duidelijker, de herinnering aan de stem ook.’

Gezworen vrienden speelt zich deels in het heden, deels in het verleden af. De gebeurtenissen in het verleden zijn in een ander lettertype gezet, wat het makkelijk maakt om te schakelen tussen de verschillende periodes. Het zomerkamp in 1988 speelt zich af in het bos bij Nunspeet, een dorp op De Veluwe. Mede doordat ik zelf in het dorp woon en bekend ben met de scouting, maar ook door de manier waarop de omgeving in Gezworen vrienden beschreven wordt, had ik hier duidelijke beelden bij tijdens het lezen. De cover maakt het geheel af, een man lopend op een bospad, onduidelijk wat hij daar te zoeken heeft.

De vrienden spelen, in de tijd dat ze bij de scouting zitten, de in de eind jarig tachtig veel bekeken serie ‘Tour of Duty’ na. Edward heeft in Gezworen vrienden QR-codes verwerkt. Deze codes kun je scannen met bijvoorbeeld je mobiele telefoon en een geschikte app. De codes die in dit boek zijn opgenomen, linken naar YouTube. De muziekfragmenten die je zo kunt beluisteren vormen de soundtrack bij het boek. Het zijn songs uit ‘Tour of Duty’, die het geheel zeker extra sfeer meegeven.

Sander voelt zich in een hoek gedrukt, waardoor hij de verkeerde beslissingen maakt. De onmacht en de gevoelens die daarbij horen, zijn duidelijk voelbaar in Gezworen vrienden.

Ik had dood moeten zijn. Nu zou ik moeten leven met wat ik gedaan had. De rest van mijn leven zou het me achtervolgen.’

Gedurende het hele verhaal laat Edward je gissen naar wat er nou eigenlijk is gebeurd tijdens dat zomerkamp en de ontknoping is   zeer verrassend. Het verhaal boeit van het begin tot het eind en de lezer zal het verhaal niet snel vergeten. Gezworen vrienden is een verhaal over echte vriendschap… of toch niet?

stersterstersterster

Gezworen vrienden heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Gezworen vrienden is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.