Morten – Anna Levander – Recensie

• Uitgever – Q
  • Aantal pagina’s – 286
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • ISBN –  9789021455891
  • Verschenen –  mei 2014
  • Genre – thriller

Morten Mathijsen is een populaire, ambitieuze politicus die met zijn partij in de verkiezingen een grote kans maakt om een overwinning te behalen. Marijn Flander is een jonge vrouw werkzaam bij een uitgeverij. Ondanks haar opleiding en kwaliteiten wordt ze bij de uitgever opgezadeld met de meest vervelende klusjes. De banen liggen helaas niet voor het oprapen. Tijdens het opruimen in het souterrain van het magazijn van de uitgeverij vindt Marijn een manuscript uit 1991, geschreven door Eva Laurillard. Tijdens het lezen van het manuscript komt ze naam van de politicus Morten Mathijsen tegen. Marijn heeft het gevoel dat dit manuscript wel interessant kan zijn. Ze gaat naar huis en meldt zich ziek om verder te lezen. Er wordt een feest beschreven waarbij later sprake is van een ongeluk. Morten, toen nog raadslid, was bij dat feest aanwezig. De parlementsverkiezingen staan voor de deur en Marijn heeft het idee dat dit manuscript wel eens heel belangrijk kan zijn en invloed kan hebben. Aan de hand van het manuscript ziet Marijn een mooi verhaal voor zich en zorgt er op haar manier voor dat ze aan de benodigde informatie komt. Morten is ondertussen druk bezig met zijn carrière, waarbij hij te maken krijgt met chantage. Een groot geheim van vroeger kan hem wel eens zijn politieke loopbaan gaan kosten. Privé loopt ook niet alles op rolletjes. Zijn vrouw voelt zich eenzaam en zijn puberdochter is duidelijk haar grenzen aan het verleggen. Als hij dan ook nog een vrouwelijke assistente aanneemt, wordt het er niet makkelijker op.

Morten is het eerste boek van de Morten Trilogie. Een politieke thriller met de hedendaagse politiek als herkenbaar thema. Een politicus die een voorbeeld moet stellen, chantage, intriges, de onderlinge, politieke strijd tijdens de verkiezingen, alles is aanwezig. Zelf ben ik niet op de binnenlandse politiek gericht, maar toch vond ik het een vermakelijk boek om te lezen. Er zijn twee verhaallijnen, die van Marijn (in de ik-vorm) en die van Morten (in de derde persoon). In het verhaal van Marijn lees je ook gedeeltes uit het manuscript dat ze gevonden heeft, in een ander lettertype.

In dit boek miste ik de echte spanning die ik graag in een thriller zie. Het verhaal bevatte niet die spanning waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten, waardoor je door wil blijven lezen. Misschien had ik te hoge verwachtingen van Morten, of misschien is het de bedoeling dat de spanning langzamerhand wordt opgebouwd in de volgende boeken van de Morten Trilogie. Wel heeft dit eerste deel me nieuwsgierig gemaakt naar de volgende delen, ik wil graag weten hoe het verder vergaat met Morten, zijn vrouw, zijn opstandige puberdochter. En zal het Marijn lukken dat ene opzienbarende boek te schrijven?

sterstersterster half

Morten heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Morten is o.a.  verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.