Schemergebied – Marcella Kleine – Recensie

Marcella Kleine werkt in het dagelijks leven met mensen, die door psychische problemen zijn vastgelopen of delicten hebben gepleegd. Begin 2012 verscheen het eerste fictieve verhaal van Marcella Kleine: ‘De voltooiing’, een boek vol spanning en drama.

Eind 2012 kwam  haar psychologische thriller/roman Schijnvertoning uit.
Eveneens fictie, maar deels gebaseerd op haar eerste werkervaring  in een psychiatrische instelling. Marcella heeft ook de boeken Beschadigd maar niet geknakt en Zwervend door het leven geschreven. Boeken waarin mensen met psychiatrische of verslavingsproblematiek en ook zwerfjongeren centraal staan.

Mijn eerste kennismaking met Marcella Kleine, was het boek Schijnvertoning. Volgens de cover een spannende roman, maar na het lezen van dit boek was ik zeer verrast. Niet gewoon een spannend boek, maar een uitzonderlijke spannende thriller! Haar nieuwe boek Schemergebied stond hoog op mijn verlanglijst en ik was zeer verheugd dat ik deze voor Vrouwenthrillers mocht lezen.
‘Vuurtoren’

Renate wordt haar hele jonge leven buitengesloten en gepest door haar klasgenoten. Renate is een  mager meisje met rood krullend haar, blanke huid met sproeten, stil en verlegen, met hele strenge ouders. Maar dan veranderd ze en het lelijke eendje groeit uit tot een mooie zwaan, dit tot ongenoegen van haar vrouwelijke klasgenoten. Doordat  de jongens haar nu ook zien staan wordt ze uitgenodigd om naar een strandfeest te komen, maar dit zal het laatste feest zijn wat ze ooit zal meemaken.

Het verhaal bestaat uit twee gedeeltes. Het eerste gedeelte vertelt over Renate en haar raadselachtige verdwijning. Het tweede gedeelte is dertig jaar later en verteld het verhaal van Sabrina, vroeger klasgenoot van Renate, en toen ook één van de verdachten. Zij vraagt zich nog steeds af wat er toen met Renate is gebeurt. Zij heeft wel haar vermoedens, maar die zijn te erg om waar te zijn. Renate verteld het begin van het verhaal, om daarna te worden overgenomen door Sabrina. Ik werd meteen meegezogen in het verhaal, kon het boek moeilijk wegleggen en heb het ook binnen twee dagen uitgelezen. Marcella heeft voor mij een zeer prettige schrijfstijl en ze heeft de verhaallijn in dit boek goed opgebouwd naar een onverwachte ontknoping. De angst en onzekerheden van Sabrina waren goed voelbaar, kon volledig met haar meeleven.

Dit is een waarschuwing. Praat met niemand over die nacht’

De psychologie in het verhaal werd zeer duidelijk bij de ontknoping, een voorbeeld van iemand die in het verleden door bepaalde gebeurtenissen  de weg is kwijtgeraakt en daardoor iets verschrikkelijks heeft gedaan.

Het boek Schijnvertoning vond ik al verrassend, na het lezen van Schemergebied heeft Marcella er een grote fan bij. Super genoten van dit boek, een boek wat elke liefhebber van Vrouwenthrillers moet lezen!

‘Heerlijk spannend, moet je gelezen hebben! ‘

*****

Schemergebied heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.