Zes seconden – Daniëlle Bakhuis – Recensie

• Aantal pagina’s – 190
  • ISBN –  9789021673196
  • Verschenen –  november 2014
  • Genre – Young Adult thriller

Iemand knielt bij het lichaam en houdt zijn oor boven het masker.
`Een ambulance! schreeuwt een jongensstem. `We hebben een ambulance nodig! Op dat moment valt mijn leven in twee stukken: ervoor en erna.

Zes seconden. Dat is precies hoelang de Afrekening duurt: een illegaal spel waarbij een slachtoffer in elkaar wordt geschopt voor geld. Veel geld. Jasmijn en haar vriendinnen besluiten mee te doen, maar de gevolgen blijken groter dan Jasmijn ooit had kunnen voorzien. Wie kun je vertrouwen als je niemand meer kunt vertrouwen?

Jasmijn en haar vriendinnen besluiten mee te doen met een illegaal spel: de Afrekening. Een spel waarbij iemand in elkaar wordt geschopt, zes seconden lang. Er valt veel geld te verdienen met dit spel, vandaar dat iedereen graag wil meedoen. Niet iedereen wordt hiervoor uitgenodigd, dus als Jasmijn en haar vriendinnen een uitnodiging krijgen zijn ze verheugd dat ze mee mogen doen. Er is in ieder geval al één belangrijke regel: Zwijg als het graf over het feest. Maar wat Jasmijn niet heeft kunnen voorzien zijn de gevolgen, deze blijken groter dan verwacht.

‘Sommige keuzes zijn zo makkelijk dat ze nauwelijks een keuze zijn.

Vanuit het perspectief van Jasmijn, in de eerste persoon, wordt er een verhaal verteld wat mijn voorstellingsvermogen soms te boven ging. Zes seconden gaat over spelletjes die helaas niet altijd zo onschuldig zijn als ze lijken. Grenzen vervagen en de gevolgen zijn niet te overzien. Jasmijn is een meisje dat er graag bij wilt horen en daarom soms dingen doet die ze eigenlijk helemaal niet wil doen. Maar uit angst haar vriendinnen te verliezen doet ze alsof ze het allemaal geweldig vindt en bijna ongemerkt gaat ze over haar eigen grenzen heen. Toch begint ze zich steeds schuldiger te voelen en op een gegeven moment wordt alles haar teveel en kan ze niet meer zwijgen.

Twee volle dagen voelde het alsof de grond onder mijn voeten was weggezakt. Ik lag ergens op de bodem van een ravijn.

In Zes seconden is de spanning perfect gedoseerd en de personages zijn goed uitgewerkt. Een boek wat ik in één keer uit moest lezen, zo graag wilde ik weten hoe alles in elkaar zat. Een verhaal over (misplaatst) vertrouwen en keuzes. Over vriendschap die misschien toch anders in elkaar zit dan dat het lijkt. Een boek wat alle tieners zouden moeten lezen en waar ze zeker een les uit kunnen halen. Zes seconden is het zevende boek van Daniëlle Bakhuis en wederom heeft ze weer een fantastisch verhaal geschreven. Origineel, aangrijpend en onthutsend.

Zes seconden heb ik gelezen voor Boekenbijlage.nl.

Dit boek is o.a verkrijgbaar bij uw lokale boekhandel of bij  Bol.com