Fout – Gerda van Wageningen – Recensie – #Bliyoo

• Uitgever – Kok Omniboek
  • Aantal pagina’s – 300
  • ISBN –  9789059779198
  • Verschenen –  april 2013
  • Genre – Roman

9200000009983926-framed

Mieke haar jeugd wordt gekenmerkt door het verleden van haar vader. Haar vader was ‘fout’ in De Tweede Wereldoorlog omdat hij lid was van de NSB. Graag speelt ze met Henri, een vriendje van school, maar zijn ouders laten dit niet toe vanwege Mieke haar vader. Mieke trouwt op een gegeven  moment met Ab en samen krijgen ze een prachtige dochter Camille. Mieke denkt gelukkig te zijn maar toch mist er iets en Henri blijft in haar gedachten zitten. Als ze een keer met elkaar in contact komen, bloeit er iets op, maar ze zijn beiden getrouwd dus hier wordt niets mee gedaan. Haar dochter Camille denkt op een gegeven moment het geluk te vinden, maar haar vriend laat haar in de steek en laat haar alleen achter met een jonge tweeling. Ab, de man van Mieke en de vader van Camille komt door ziekte in een verzorgingshuis terecht en dan komt Mieke erachter dat haar Ab voor haar het een en ander verborgen heeft gehouden. Door al deze omstandigheden versterkt de relatie tussen Mieke en haar dochter en ze helpen elkaar waar het maar kan. Zullen alle moeilijkheden overwonnen worden en zullen ze het geluk weer leren kennen?

Want waarom zijn moeder altijd boos werd als ze met elkaar speelden, dat wisten de twee kleine kinderen in 1955 niet. Blijkbaar was er iets gebeurd, waardoor Henri zich moest schamen als hij met de kinderen van Donker speelde.

Fout is een vlot geschreven roman met een historisch tintje, in dit geval speelt De Tweede Wereldoorlog een rol. Mieke, haar verhaal wordt verteld vanuit de derde persoon,  is net na de oorlog geboren en voor haar is het niet te begrijpen waarom Henri van zijn moeder niet met haar mag spelen. Het verleden van haar vader zal Mieke haar hele leven met zich meedragen. Dit verleden is van invloed op het leven van alle kinderen van dit gezin en natuurlijk ook op de vader en moeder van Mieke zelf. De auteur verteld op heldere wijze wat dit allemaal inhoudt voor hun.

De oudere vrouw luisterde beleefd, ze was nog steeds afstandelijk naar Mieke toe, maar ze was wel gekomen.’

Buiten dat is Fout een mooi liefdesverhaal. Een liefdesverhaal waar veel gevoelens aan bod komen. Schuldgevoel, schaamte, onzekerheid en twijfels. Wat ook duidelijk wordt gemaakt in dit verhaal is dat je de schoonheid van de mens niet aan de buitenkant moet zoeken, maar juist van binnen zit de pure schoonheid van de mens, als je het maar wilt zien. Het enige minpuntje van dit verhaal vond ik dat er soms veel in herhalingen werd vervallen, waardoor een aantal gedeeltes voor mij wat langdradig waren. Afgezien daarvan is Fout een heerlijke roman om te lezen en een aanrader voor de liefhebbers van romans waar een vleugje historie in is verweven.

Fout heb ik gelezen op de #Bliyoo app, het abonnement voor onbeperkt lezen dat momenteel nog in ontwikkeling is.

Fout is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.

2 gedachten over “Fout – Gerda van Wageningen – Recensie – #Bliyoo