Weekend Terschelling – Els Kerkhoven – Recensie

• Uitgever – Luitingh-Sijthoff
  • Aantal pagina’s – 256
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • ISBN –  9789021809182
  • Verschenen –  juni 2014
  • Genre – literaire thriller

Daan en Isa zijn zussen. Isa gaat binnenkort verhuizen naar Zweden, ze heeft daar een nieuwe baan gevonden, maar wil graag nog even een weekendje weg met Daan. Naar Terschelling, waar de zussen vroeger vaak zijn geweest. Daan wil eigenlijk niet, maar laat zich overhalen. Sylvie, hun vriendin, vragen ze ook mee. Martijn, de vriend van Sylvie, is een aantal maanden geleden verongelukt, dus Sylvie kan wel wat afleiding gebruiken. De twee zussen in Weekend Terschelling zijn zeer verschillend van elkaar. Hun vriendin Sylvie is nog steeds in de rouw, maar probeert er het beste van te maken. Daan en Sylvie hebben een hele goede band samen, waardoor Isa zich soms buitengesloten voelt en een beetje jaloers is. Wat Daan en Isa niet weten is dat Sylvie een groot geheim met zich meedraagt. Als ze eenmaal aangekomen zijn op Terschelling, moet Sylvie geld pinnen en vertrekt op de fiets naar de dichtstbijzijnde pinautomaat. Maar Sylvie komt niet meer terug.

En dan is er ook nog de verhaallijn van Jannetje. Jannetje is een vrouw die de ziekte van Alzheimer heeft, en haar verhaal is ontroerend. Ze wil graag zelfstandig blijven, maar dat is heel moeilijk als je steeds meer gaat vergeten. De manier waarop ze met haar ziekte omgaat en deze naar andere mensen probeert te verdoezelen is voor diegene die iemand in de omgeving heeft met deze ziekte zeer herkenbaar. Ondanks haar ziekte geeft Jannetje niet snel op en zal op haar eigen manier een goede hulp blijken te zijn.

Dat gekke hoofd ook, moppert ze. Het beduvelt haar waar ze bij staat.

Weekend Terschelling heeft een goede spanning, heeft verrassende en onverwachte wendingen, en er komt ook nog een beetje romantiek om de hoek kijken. Het is een thriller die mij regelmatig liet raden, die divers is qua personages, sommigen sympathiek en anderen juist niet.

Weekend Terschelling is een verhaal over jaloezie en laat zien dat mensen die jaloers zijn vreemde en onbegrijpelijke dingen kunnen doen, die soms niet zijn voor te stellen. Een prima thriller met een vleugje romantiek!

Weekend Terschelling heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Weekend Terschelling is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.